Patarimai kaip pasiruošti darbo pokalbiui

Jei jaučiate nerimą prieš darbo pokalbį, tai yra visiškai normalu.

Gera žinia, kad taikant tam tikras strategijas ne tik jaudinsitės mažiau, bet ir daug geriau pasirodysite darbo pokalbio metu. Paprastai tariant – raktas į sėkmę yra pasirengimas.

Šiame straipsnyje ir aptarsime kelias esmines pasirengimo darbo pokalbiui strategijas, pradedant nuo savo mąstymo iki patirties ir įgūdžių pateikimo, kurie padarytų darbdaviui įspūdį.

Kaip pasiruošti skirtingiems darbo pokalbiams?

Jei aplikavote į kelias darbo pozicijas ir nežinote, į kurį darbo pokalbį būsite paveistas (-a), pradėkite pokalbiui ruoštis iš anksto dar net negavus pakvietimo.

Pasiruoškite papasakoti apie savo pasiekimus

Sėkmingo darbo pokalbio pagrindas yra veiksmingai papasakotos istorijos apie jūsų pasiekimus.

Taip yra, nes istorijos padeda darbdaviams suprasti, kaip jūs elgiatės įvairiose situacijose praeityje ir įsivaizduoti kaip elgsitės darbe, į kurį pretenduojate dabar. Istorijos taip pat parodo jūsų gebėjimą pritaikyti gyvenimo aprašyme nurodytus įgūdžius ir patvirtina, kad jūsų žinios neapsiriboja tik teorija.

Jei tik galite interviu atsakymus paremkite realiais pavyzdžiais, ypač kai darbdavys to klausia tiesiogiai, pvz. „Papasakokite man apie tai kai jūs..“ arba „Kaip elgtumėtės situacijoje, jei komandos nariai..“. Tokie ir panašūs klausimai ne tik puiki galimybė papasakoti apie savo realią patirtį, bet ir nurodyti savo vadovavimo stilių, požiūrį į bendradarbiavimą ir pan.

Žinokite, kurią istoriją pasakoti

Pasiruoškite apie 15–20 sėkmės istorijų, kuriomis galite pasidalinti iš įvairių savo gyvenimo sričių. Suprantama, tai gali būti ne taip paprasta, tad paklauskite savo esamų ar buvusių vadovų,  kolegų, kaip ir kokioje situacijoje jūsų veiksmai turėjo teigiamą įtaką ir prisidėjo prie tikslo pasiekimo.

Jei dar neturite pakankamai profesinės patirties, paprašykite savo draugų, šeimos narių ar mokytojų atsiliepimų, kada ir kokioje situacijoje jums sekėsi geriausiai.

Žinoma, kad darbo pokalbyje nepulsite pasakoti visų istorijų, tačiau turint šį istorijų sąrašą, būsite ramūs ir užtikrinti, kad esate pasiruošę papasakoti antrą ar penkioliktą istoriją priklausomai nuo situacijos.

Patarimas: Ne kiekviena sėkmės istorija turi būti įspūdinga. Kartais verta papasakoti apie tai kaip pvz. padėjote kolegai išspręsti su kompiuterio programa susijusią problemą. Arba suvaldėte komandą, kad pasisakyti turėtų galimybę ir mažiausiai kalbantis komandos narys, taip patvirtindami savo atsidavimą komandos sėkmei.

Savo istorijas pasakokite efektyviai

Siekiant išlaikyti pašnekovo dėmesį, jūsų istorijos trukmė neturi viršyti 2 minučių.
Tai ne taip paprasta, ypač kai istorijos itin svarbios darbo pozicijai. Prisiminkite, kad istorijos tikslas yra parodyti jūsų gebėjimus ir turi būti sutelktos tik į svarbiausius dalykus.
Tai pasiekti padės 4 žingsnių struktūra: situacija, užduotis, veiksmas ir rezultatas.

Šios sistemos dėka darbdaviui bus lengviau suprasti kaip jūs atliekate užduotis ir įveikiate kliūtis.

  • Situacija. Koks jūsų istorijos kontekstas? Jei reikia, pateikite išsamią informaciją, pvz., įmonę, pareigas ar projektą.
  • Užduotis. Ką reikėjo nuveikti ir kokie buvo iššūkiai?
  • Veiksmas. Ką padarėte siekdamas (-a) savo tikslų? Jei yra galimybė paminėkite, ką ar kiek daugiau nuveikėte nei reikalavo situacija.
  • Rezultatas. Koks buvo teigiamas jūsų veiksmų rezultatas?

Pasiruoškite dažniausiai darbo pokalbio metu pasitaikantiems klausimams

Neįmanoma tiksliai žinoti, kokie klausimai jums bus užduoti darbo pokalbio metu, tačiau nesunku įsivaizduoti, ko jūsų gali paklausti ir repetuoti atsakymus į galimus klausimus.

Pagalvokite, ką darbdavys apie jus turėtų žinotų. Nusistatykite 3 pagrindinius bendravimo taškus ir įsitikinkite, kad viskas, ką sakote tuos taškus palaikytų.

Pvz. Jei aplikuojate į personalo valdymo specialisto (HR) pareigas, galbūt norėsite apsibrėžti šiuos taškus:

  1.  Jūsų žinios apie personalo valdymo sistemas;
  2.  Jūsų aistra padėti žmonėms orientuotis procesuose;
  3.  Jūsų koučingo ir konfliktų sprendimo įgūdžiai.

Darbdavys, tikėtina, neatsimins visų pokalbio detalių, tačiau jūsų tikslas, kad šie 3 taškai liktų darbdavio atmintyje.

Nustatę pagrindinius taškus, kuriuos norite iškomunikuoti, galėsite įterpti juos viso pokalbio metu. Tai savo ruožtu padės užtikrinti, kad jūsų pašnekovas juos prisimins. Aiškios strategijos nusistatymas padės išvengti ir prieštaravimo savo žodžiams. Pavyzdžiui, jei jūsų stiprybė yra procedūrų laikymasis, nesidalinkite istorija kai „neapėmėte“ parašo ant leidimo, siekiant, kad projektas būtų pradėtas vykdyti greičiau. Net jei ta istorija rodo, kad gebate įveikti kliūtis apeinant procedūras, tai pakenks jūsų pagrindinei žinutei.

Praktikuokitės

Žinodami savo pagrindinius darbo pokalbio taškus, galite pradėti praktikuoti realius atsakymus. Dažni darbo pokalbio klausimai, nuo kurių galite pradėti ruoštis, yra šie: Ar galite papasakoti apie save? Kodėl turėtume jus įdarbinti? Kokia jūsų didžiausia silpnybė? Kodėl ieškote darbo? Kodėl norite būtent šio darbo?

Nėra taip svarbu, ar pasiruošite atsakyti į kiekvieną klausimą atskirai, ar vienų sakiniu apimti kelis klausimus iš karto, svarbiausia suprasti kaip į juos atsakyti tinkamai.

Štai keli patarimai ir priminimai:

  • Pagalvokite apie klausimo tikslą iš pašnekovo perspektyvos – ką jis siekia sužinoti ir ką jūs iš tiesų iškomunikuojate savo atsakyme?
  • Įsitikinkite, kad jūsų atsakymas atitinka pagrindinius pokalbio taškus (arba bent jau neprieštarauja jiems);
  • Prie atsakymo pridėkite trumpą istoriją, net jei klausimas to neįpareigoja, tačiau stenkitės, kad istorija būtų trumpa ir tikslinga (paremtų jūsų atsakymą);
  • Siekiant, kad pašnekovas būtų įsitraukęs, atsakymai neturi viršyti 2 min. (arba 30 sekundžių pokalbio telefonu metu). Galite išsamiau paaiškinti, jei pašnekovas to paprašys.

Patarimas: Straipsnyje „Kas rekomenduojama ir ko geriau vengti rašant CV“ paminėta, kad savo CV visuomet reikia perskaityti garsiai.  Tas pats galioja ir ruošiantis darbo pokalbiui. Sakykite atsakymus ir pasakokite istorijas taip garsiai, lyg dalyvautumėte realiame darbo pokalbyje. Patikėkite, rezultatas bus daug geresnis nei kartojant tik mintyse.

Kaip imituoti tiesioginio interviu nenuspėjamumą? Naudodami diktofoną ir laikmatį atsakykite į papildomus 20–40 klausimų, kuriems dar nesate pasirengę. Klausimus rasite įrašę frazę „interviu klausimai“ interneto paieškoje. Išsirinkite atsitiktinį klausimą ir pamėginkite į jį atsakyti.
Atsakymo laikas ir balso įrašas atskleis vietas, kurias turite patobulinti.

Pasiruošimas konkrečiam darbo pokalbiui

Suplanavus konkretų darbo pokalbį, turėtumėte skirti laiko jam pasiruošti.

Žinok, ko tikėtis

Pokalbiai gali būti atliekami gyvai, telefonu arba naudojant vieną iš telekonferencijos programinių įrangų, kaip „Zoom“, „Google teams“ ar „Google Meet“ (tai labai tikėtina šio COVID-19 karantino metu). Darbo pokalbis dažniausiai susideda iš kelių dalių. Pirma dalis gali apimti bendrinius dalykus, kai darbdavys papasakos apie darbo poziciją, o jūs šiek tiek apie save. Antro pokalbio metu, gali būti labiau gilinamasi į Jūsų gebėjimus, patirtį, duodami problemų pavyzdžiai klausiant kaip jūs elgtumėtės vienoje ar kitoje situacijoje.

virtualus darbo pokalbis

Siekiant kuo geriau pasiruošti, svarbu iš anksto suprasti interviu formatą ir žinoti, su kuo kalbėsite. Jei tokia informacija nėra nurodyta kvietime į darbo pokalbį, turėtumėte susisiekti su asmeniu, kuris planuoja jūsų intervių ir jo tiesiog paklausti.

Tai nėra blogai, priešingai, toks veiksmas parodys jūsų atsakomybę ir norą pasiruošti pokalbiui. Beje, galite paklausti ir kitų aktualių klausimų, pavyzdžiui ką vilkėti darbo pokalbyje.

Pasidomėkite apie įmonę, darbo poziciją, į kurią aplikuojate ir apie savo pašnekovą

Kuo daugiau sužinosite apie darbą, dėl kurio kalbėsite, tuo geriau paruošite atsakymus į tikėtinus klausimus. Informaciją galite surinkti atlikę žvalgomąjį tyrimą:

Įmonė. Vienas iš dažniausiai darbo pokalbyje pasitaikančių klausimų yra „kodėl jūs norite dirbti šioje įmonėje?“ Turėtumėte iš anksto pasiruošti puikų atsakymą į šį klausimą. Ar įmonės vaidmuo rinkoje? Įmonės kultūra? Ar įmonės vertybės, misija?

Kur ieškoti informacijos?

  • Įmonės svetainė.  Sužinosite apie įmonės verslą, struktūrą, vertybes ir misiją;
  • Naujienos. Kai kurios įmonės naujienas skelbia savo tinklalapyje, „Facebook“ profilio įvykių skiltyje. Taip pat ieškokite „Google“ naujienų sraute;
  • Atsiliepimų skiltis. Naudinga žinoti, ką apie įmonę sako jos klientai ir darbuotojai. Šios informacijos galima ieškoti „Google“ paieškoje, įmonės „Facebook“ paskyroje, tinklalapyje „rekvizitai.lt“ (šiame tinklalapyje galite taip pat sužinoti, kas yra įmonės vadovas, įmonės įkūrimo datą, kiek joje dirbą darbuotojų, įmonės apyvartą per metus ir kt.)

Pareigos. Atidžiai perskaitykite darbo aprašymą, kad suprastumėte ko darbdavys tiksliai ieško. „LinkedIn“ tinklalapyje ieškokite žmonių, turinčių panašias pareigas toje pačioje ar kitoje įmonėje. Panagrinėkite jų profilius, kad žinotumėte, kokius naudingus įgūdžius jie nurodo ir kaip save pristato.

Pašnekovai. Kai (ir jei) gausite savo pašnekovo (-ų) vardus ir pavardes, ieškokite jų „LinkedIn“ ar „Facebook“.  Šiose  paskyrose galite rasti naudingos informacijos apie pašnekovų dabartines pareigas ir ankstesnę patirtį, apie jų bendravimo stilių ir asmenybes. Tokią informaciją galite panaudoti siekiant su pašnekovu lengviau užmegzti dalykinius santykius.

Savo atsakymus pritaikykite pagal darbo aprašymą

Atidžiai perskaitę darbo aprašymą ir kiekvienam sakiniui priskirkite savo įgūdžius, patirtį ir pasiekimus. Pavyzdžiui, jei viena iš pareigų yra „palaikyti nuolatinį bendravimą su esamais ir naujais tiekėjais bei užtikrinti prekių pristatymo terminų laikymąsi“, tad ir planuokite apibūdinti savo darbo patirtį bendraujant su tiekėjais, suvaldant pristatymo terminus, pridėkite sėkmės istoriją susijusią su minėta veikla. Jei vienas iš reikalavimų yra „gebėjimas greitai reaguoti nuolat besikeičiančioje aplinkoje ir išlikti motyvuotam net stresinėse situacijose“, būtinai paruoškite 4 žingsnių struktūrą (situacija, užduotis, veiksmas ir rezultatas),  kurios demonstruoja šiuos sugebėjimus.

Paruoškite savo klausimus

Daugumoje interviu jums bus skirtas laikas užduoti savo klausimus apie pareigas ir įmonę. Tai yra labai gera proga parodyti, kad jums rūpi pareigos į kurias aplikuojate, o tuo pačiu ir surinkti daugiau informacijos apie darbo poziciją ir pačią įmonę. Galiausiai, net jei jums bus pasiūlytas darbas, jūs turėsite nuspręsti ar šios pareigos jums tinkamos ir tikrai norite imtis šio darbo.

Bet to, apgalvoti klausimai padės išsiskirti iš kitų aplikantų, o tai padidins įdarbinimo galimybę.

Turėkite omenyje, kad jūsų klausimai turi būti pritaikyti pašnekovui. Pavyzdžiui, grupės ar padalinio vadovas tikėtina turės daugiau informacijos apie įmonės ar grupės tikslus, kai tuo tarpu techninės komandos narys labiau apie technologijas.

Žemiau rasite keletą patarimų, kaip pasiekti, kad interviu būtų kuo sėkmingesnis.

Sėkmingas interviu

  • Pasirinkite, tokią aprangą kokia rengiasi įmonės darbuotojai. Galite ir kiek puošnesnę, bet ne per daug.
  • Atsineškite savo CV, darbo aprašymo kopiją ir banknotą užrašams.
Kaip pasiruošti darbo pokalbiui
  • Atvykite keliomis minutėmis anksčiau. Įvertinkite laiką, pastatyti automobilį, sumokėti už parkavimą (jei mokama), surasti kabinetą ir pan.;
  • Jei yra suplanuotas virtualus darbo pokalbis, įsitikinkite, kad tiksliai žinote, kaip susisieksite su pašnekovu. Iš anksto atsisiųskite reikiamą programinę įrangą, ištestuokite kaip ji veikia iki kol būsite visiškai ramus, kad viskas vyks sklandžiai;
  • Jauskitės patogiai. Susitvarkykite savo aplinką taip, kad nebūtų jokių trikdžių ir visą savo dėmesį galėtumėte sutelkti tik į darbo pokalbį. Jei kažkas nutiko ir turite momentui atsitraukti, nedvejodami paprašykite trumpos pertraukos – galbūt jums būtina atsigerti vandens ar tiesiog susikaupti ir perrikiuoti mintis;
  • Per 24 valandas po darbo pokalbio pašnekovui išsiųskite padėkos laišką. Jei pašnekovo el. pašto neturite, galite paprašyti, kad padėkos laišką persiųstu interviu organizatorius. Jei laiškus siųsite daugiau nei vienam pašnekovui, būtinai juos suasmeninkite kreipiantis vardais. Padėkokite už sugaištą laiką ir dėmesį, pakartokite pagrindines pokalbio detales ir paminėkite detales, kurias galbūt praleidote pokalbio metu.

Išvada: darbo pokalbio mąstysena

Kai jau pasiruošite darbo pokalbiui, būkite pasiruošę ir nežinomiems iššūkiams. Nors iš anksto ir negalite numatyti, kas tiksliai atsitiks kiekvieno darbo pokalbio metu, ir į kokius klausimus teks atsakyti, jūsų išankstinis pasiruošimas ir įvairių scenarijų numatymas neabejotinai suteiks jums pagrįsto pasitikėjimo ir pranašumą prieš kitus kandidatus.

Iš anksto pasidomėję apie įmonę ir darbo poziciją geriau žinosite, kur ir į kokias pareigas pretenduojate. Supraskite, kad darbo aprašymai gali būti netikslūs, darbdaviai gali pateikti tam tikrų klausimų ar reikalavimų, kurie nebus aprašyti darbo skelbime ir pan.
Jei jūsų pokalbio tikslas bus ne tik padaryti įspūdi darbdaviui, bet ir geriau suprasti pačią darbo poziciją, įmonės tikslus ir kt. galėsite patys nuspręsti, ar darbas jums tinka, užuot laukę, kol darbdavys priims tą sprendimą už jus.

Kaip paskutinę rekomendaciją prisiminkime Mayos Angelou citatą: „Žmonės užmirš tai, ką pasakei, žmonės pamirš, ką tu padarei, bet žmonės niekada nepamirš, kaip tu privertei juos jaustis“. Pozityvumas yra užkrečiamas. Galite tai pasiekti šypsodamiesi, nuoširdžiai džiaugdamiesi dėl darbo, į kurį aplikuojate arba pasakodami savo sėkmės istorijas. Būkite pozityvus ir bet kokia kaina venkite neigiamų kalbų – nesvarbu, koks buvo eismas tą rytą, ką pasakė sutuoktinis ar kas nepatiko ankstesniam darbdaviui. Labiau už viską siekite, kad jūsų pašnekovai matytų jus kaip puikų kandidatą į šią poziciją. Skleiskite gerą nuotaiką ir pozityvumą, ir jūs būsite tas žmogus, kurį jie norės matyti savo įmonėje.

  • Bendrinkite šį įrašą

Palikite komentarą